Costituzione corsa 1755

Preambulu di a Custituzione di a Corsica

A Custituzione corsa, aduttata da i riprisentanti corsi u 18 di nuvembre di u 1755 mentre a "Cunsulta generale di Corti", hè cunsiderata da certi autori cum'è essendu a prima custituzione demucratica di a storia muderna.[1] Ridatta in talianu, organizeghja l'istituzione di a Ripublica corsa, pruclamata à listessu tempu.

Iniziata da Pasquale Paoli, era stata preceduta da un rigulamentu, vutatu à u cunventu San Antone di Casabianca u 30 di ghjinnaghju 1735, quandu era statu per a prima volta pruclamata l'indipendenza corsa.

Fundata annantu à a siparazione da u putere esecutivu, da una parte è da u putere à tempu ghjudiziariu è legislativu, da l'altra parte, è ancu annantu à un suffraghju indirettu da tutti i capi di casa, 'ssa custituzione fubbe in vigore da u 1755 à u 1769 (battaglia di Ponte Novu è scunfitta militare di fronte à e truppe francese). Visava à dà u putere assolutu à u Guvernu di a Nazione corsa.

Hè cunsiderata cum'è a prima custituzione in u mondu accurdendu u drittu di votu à e donne quandu elle diventanu capi di casa, ma ùn ci hè micca statu elezzione insin'à l'abrugazione di 1769. 'Ssa tesi hè eppuru da mitigà : tutti l'omini di più vinti cinque anni sò elettori. U testu di 1755 ùn a dice micca, chì tutta a tradizione và dighjà in 'ssu sensu. In cuntrariu di ciò ch'è omu dice à spessu, "e donne" in generale ùn votanu micca. Certe a facenu in u quatru d'assemblea di paese, quandu u votu si face per famiglia è ch'è, veduve, riprisentanu a soia. U so rollu hè dunque dighjà più maiò ch'è in a maiò parte di i Stati di tandu, ma era dighjà u casu innanzu à Pasquale Paoli.

  1. 'Ss'articulu pruvene in parte da a wikipedia in francese.

© MMXXIII Rich X Search. We shall prevail. All rights reserved. Rich X Search